- مراحل گرفتن مجوز مجموعه داری چگونه است؟
تکمیل و تنظیم فرم مربوطه-بازدید حضوری از اشیاء و موقعیت مجموعه-تکمیل مدارک صدور پروانه از قبیل: سوء پیشینه، تعهد محضری، مدارک سجلی- ارائه لیست اموال در اختیار

- فرایند پاسخگویی به استعلامات بخش معادن چگونه است؟
مراجعه به اداره کل صنعت و معدن استان -ارسال سیستمی مدارک از طریق پنجره واحد-بازدید از محدوده توسط کارشناسان اداره- اعلام پاسخ

- معیارهای ثبت اثر در فهرست آثار ملی ایران چگونه است؟
معیار 1ـ آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول که قدمت آنها تا پایان دوره زندیه باشد واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی است.
معیار 2ـ آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول با جنبه عمومی که در دوره قاجاریه و تا آغاز دوره مشروطیت ساخته شده­‌اند واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی است. تبصره: جنبه عمومی به معنای آن است که اثر به نحوی از نظر جامعه، برخوردار از شان عمومی شده ­باشد که هرگونه تعرض به آن از نظر افکار عمومی جامعه ناپسند قلمداد گردد. مرجع تشخیص این موضوع، شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول است. 
معیار 3ـ آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول با جنبه فنی و صنعتی که قدمت آنها تا پایان دوره پهلوی اول باشد واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.
معیار 4ـ بناها، تاسیسات، محوطه­‌ها، باغ­‌ها، فضاها، مجموعه‌­ها، اماکن و عمارات سلطنتی یا حکومتی قاجار و پهلوی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.
معیار 5ـ آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقولِ متعلق یا منسوب به رجال سیاسی، حکومتی، دیوانی، نظامی و قضایی شناخته شده و معتبر در سطح ملی یا منطق‌ه­ای، با تشخیص وزارت، واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.
معیار 6ـ آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقولِ متعلق یا منسوب به شخصیت­های فرهنگی، مذهبی، علمی، ادبی و هنری شناخته شده و معتبر کشور، با تشخیص وزارت، واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.
معیار 7ـ آثار تاریخی و فرهنگی با کاربری عمومی اعم از پل­ها، سراها، کاروانسراها، هتل­‌ها، مهمانسراها، ایستگاه­‌های راه‌­آهن، قنوات، بیمارستان­‌ها، درمانگاه­‌ها، سدها، حمام­‌ها، فرودگاه­‌ها، کارخانجات، تاسیسات فنی و صنعتی که از قدمتی تا پایان دوره پهلوی اول برخوردار باشند با تشخیص وزارت، واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.
معیار 8ـ بناها، تاسیسات، اماکن و فضاهایی که نشان­دهنده تحولات شاخص و ارزشمند معماری، شهرسازی یا صنعت در دوره معاصر باشد با تشخیص وزارت، واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.
معیار 9ـ بناها، تاسیسات، اماکن و فضاهایی که نشان­دهنده الگوهای شاخص و واجد ارزش معماری و شهرسازی در دوره­های قاجار، پهلوی یا جمهوری اسلامی در سطح ملی یا منطقه­ای باشد، واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.
معیار 10ـ آثار معماری و شهرسازی دوره معاصر کشور، ساخته شده توسط معماران و شهرسازان شهیر که ارزش و اهمیت آن‌ها به تایید شورای ملی ثبت آثار برسد، واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.
معیار 11ـ اماکنی که بر اساس مستندات مورد تایید شورای ملی ثبت آثار، مکان رخداد مهم سیاسی یا اجتماعی یا اقتصادی یا مذهبی یا اعتقادی یا فرهنگی یا نظامی بوده­اند با تشخیص وزارت، واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.
معیار 12ـ آثار، بناها، تاسیسات و اماکنی که از نمونه­‌های بی­نظیر یا کم­نظیر باقی­مانده از یک سبک یا دوره‌­های تاریخ معماری و شهرسازی در یک منطقه باشد، واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.
معیار 13ـ آثاری از معماری و شهرسازی، تاسیسات، بناها، مکان­‌ها و فضاهای صنعتی، اداری، حکومتی، نظامی، ورزشی و فرهنگی دوره قاجار، پهلوی یا دوره جمهوری اسلامی ایران که از نظر تاریخی یا فرهنگی یا شان ملی واجد ویژگی­‌های کالبدی یا کارکردی یا معنایی خاصی هستند واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.
معیار 14ـ مناظر فرهنگی و آثاری که توأما به وسیله انسان و طبیعت ایجاد شده­‌اند و به لحاظ تاریخی، فرهنگی، منظری، ‌زیبایی‌شناسی یا مردم‌شناسی دارای ارزش برجسته می­‌باشند واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.
معیار 15ـ علاوه به معیارهای کلی فوق، چنانچه بر اساس اجماع نظر اعضای شورای ملی ثبت آثار یا تشخیص وزارت، حفاظت از یک اثر تاریخی یا فرهنگی ضروری تشخیص داده­شود، آن اثر در فهرست آثار ملی یا فهرست­های ذیربط قرار می گیرد.


- اثر واجد ارزش فرهنگی و تاریخی چیست؟
اثری است که برخوردار از ارزش هایی محلی و منطقه ای به لحاظ فرهنگی و یا تاریخی باشد.

فرآیند پذیرش کارورز/کارآموز در اداره‌کل و واحدهای تابعه چگونه است؟
اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در راستای همراهی و همگامی با مراکز آموزشی و با هدف تربیت کارشناسان زبده و با تجربه و آماده برای جذب در بازار کار، اقدام به پذیرش کارورز/کارآموز از مقاطع تحصیلی متوسطه دوم و دانشجویان رشته‌های تحصیلی مرتبط با مأموریت‌های سه‌گانه خود می‌نماید.
متقاضیان می‌توانند با ارائه مدارک زیر نسبت به ارائه درخواست خود اقدام نمایند.
بدیهی است این اداره‌کل به محض وصول درخواست، براساس اولویت‌ها و ظرفیت موجود در واحدهای تابعه، پس از طی مراحل تاییدیه اداری و حراستی، اقدام به پذیرش کارورز/کارآموز می‌نماید.
مدارک لازم:
•  درخواست کتبی متقاضی
•  معرفی نامه از محل تحصیل (در متن معرفی نامه باید صراحتاً قید شده باشد که دانش‌آموز/دانشجو برای گذران دوره کارورزی معرفی شده است)
•  تصویر تمام صفحات شناسنامه (اسکن)
•  تصویر کارت ملی به صورت پشت و رو (اسکن)

•  یک قطعه عکس پرسنلی

- تسهیلات بخش گردشگری و شرایط آن چیست؟
تسهیلات از منابع صندوق توسعه و تسهیلات تبصره‌ای سهم استان
منابع صندوق توسعه: دارای ۲سال دوره مشارکت و تنفس و ۵سال بازپرداخت با سود ۱۴درصد می باشد. این منابع برای طرح‌های کلان و ملی در سطح استان‌ها می باشد که پس از تایید کمیته استانی به وزارت متبوع جهت معرفی به بانک ارسال می گردد.
منابع تبصره‌ای سهم استان: دارای ۲سال دوره مشارکت و تنفس و ۵سال بازپرداخت با سود ۱۴درصد (تلفیق منابع بانک و منابع بخش گردشگری) می باشد. این منابع برای طرح‌های خرد در سطح استان پس از تایید دبیرخانه کمیته اعتباری استان به بانک معرفی می گردد.
ضمنا این موضوعات مرتبط به سال قبل می باشد و شرایط جدید تا این لحظه ابلاغ نگردیده است. چون ممکن است شرایط بانک و نرخ سودها تغییر کند.

- شرایط دریافت مجوز تورگردانی یا بند ب یا تورگردانی چیست؟
با مراجعه به سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی (سادرا) به آدرس اینترنتی  میتوان درخواست مجوز را ثبت نمود و کلیه فرایندها تا زمان صدور مجوز از طریق سامانه مذکور انجام می گردد. شرایط مجوز در سامانه درج گردیده است. بهتر است قبل از ثبت نام با کارشناسان حوزه دفاتر خدمات مسافرتی اداره کل تماس حاصل نمایید.

- شرایط دریافت مجوز اقامتگاه بوم گردی چیست و چگونه باید اقدام کرد؟
مجوز اقامتگاه بوم گردی به دو شکل احداثی و تبدیلی صادر می گردد که اکثر بوم گردی های موجود از نوع تبدیلی است یعنی تبدیل یک عمارت یا خانه قدیمی به اقامتگاه بوم گردی که غالبا در مناطق روستایی وعشایری واقع گردیده است که شرایط لازم را برای تبدیل به اقامتگاه بوم گردی دارد. برای اطلاع از شرایط لازم با کارشناسان اقامتگاه بوم گردی اداره کل تماس حاصل فرمایید. پس از تایید طرح پیشنهادی تبدیل خانه قدیمی به اقامتگاه بوم گردی در کمیته مربوطه باید درخواست مربوطه از طریق درگاه ملی مجوزها ارایه گردد. جهت تهیه طرح تبدیل خانه به اقامتگاه با مسوول اقامتگاه های بوم گردی اداره کل تماس حاصل نمایید.
نوع احداثی اقامتگاه بوم گردی نیز باید دارای زمین در منطقه روستایی یا منطقه دارای شرایط احداث بوده که لازم است بر اساس معماری و بافت روستا یا منطقه مورد نظر اقامتگاه ساخته شود.برای اطلاع از جزییات اقامتگاه بوم گردی احداثی به کارشناسان سرمایه گذاری اداره کل مراجعه یا تماس حاصل فرمایید. فرایند درخواست نیز از طریق درگاه ملی مجوزها میسر است.
 
- شرایط دریافت مجوز خانه مسافر چیست؟
 انجام کلیه امورات مربوط به خانه مسافر تا صدور مجوز به یک شرکت مجری بخش خصوصی واگذار گردیده است که در محل اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مشهد واقع در بولوار مدرس مستقر می باشند. جهت اطلاع از جزییات شرایط دریافت خانه مسافر با کارکنان این شرکت تماس حاصل نموده یا به اداره مشهد مراجعه فرمایید.
 
- شرایط احداث واحدهای اقامتی مثل هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر چیست؟
 پس تهیه مدارک و مستندات لازم برای دریافت مجوز واحدهای اقامتی مذکور باید به درگاه ملی مجوزها مراجعه فرمایید و مدارک را بارگزاری نمایید. مدارمک لازم جهت بارگزاری در سامانه نیز در ابتدای درخواست در سامانه درگاه ملی مجوزها به شما اعلام می گردد. لازم است برای اطلاع از جزییات احداث واحدهای اقامتی با کارشناسان سرمایه گذاری اداره کل تماس حاصل نمایید.


- جهت اخذ مجوز برای ایجاد تأسیسات گردشگری به کدام قسمت اداره کل می بایست مراجعه کرد؟
جهت اخذ مجوز تأسیساتی شامل:
1- دفاتر خدمات مسافرتی
2- اقامتگاه‌های بوم‌گردی و اقامتگاه‌های سنتی
به معاونت گردشگری و برای اخذ مجوز سایر تأسیسات به معاونت سرمایه‌گذاری مراجعه گردد.
 
- مدارک و شرایط لازم جهت سرمایه گذاری و احداث تأسیسات گردشگری چیست؟
1- تصویر برابر اصل اسناد مالکیت      2- تصویر تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی      3- تصویر مدرک تحصیلی       4- وکالتنامه از دفترخانه اسناد رسمی (در صوت مشاع بودن ملک)       5- تصویر برابر با اصل شده اساسنامه شرکت  
6- تصویر برابر با اصل شده آگهی روزنامه      7- تصویر برابر با اصل شده آخرین تغییرات      8- ارائه نقشه تفصیلی موقعیت زمین       9- ارائه طرح توجیه فنی، مالی و اقتصادی       10- ارائه گواهی عدم بدهی غیرجاری به سیستم بانکی    
 
-  سرمایه‌گذاران در چه قالبی می توانند درخواست خود را ارائه نمایند؟
سرمایه‌گذاران در دو قالب می توانند درخواست خود را برای سرمایه‌گذاری ارائه نمایند:
1-  در قالب شخصی حقیقی به نام سرمایه‌گذار و یا وکیل وی با ارایه وکالت‌نامه رسمی
2-  در قالب شخصیت حقوقی دارای شرکت ثبت شده و مورد تأیید اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی
 
- آیا محدودیتی در سن، جنس و ملیت متقاضیان جهت سرمایه‌گذاری می باشد؟
     متقاضیان در هر سن و ملیت که هستند که شرایط سرمایه‌گذاری را داشته باشند می توانند درخواست خود را ارائه نمایند و در صورتی که سرمایه‌گذار به دلایل مختلف اعم از عدم حضور در شهر مورد نظر و یا سکونت در خارج از کشور و یا نرسیدن به سن قانونی و یا کهولت سن و هرگونه مشغله دیگر با دادن وکالتنامه می توانند سرمایه‌گذاری نمایند.
 
 - سند مالیکت زمینی که به عنوان گزینه جهت ایجاد تأسیسات گردشگری معرفی می گردد باید دارای چه شرایطی باشد؟
1- سند باید ششدانگ باشد       2- مخالف و یا معارض نداشته باشد       3- قولنامه ای نباشد       4- در صورت اوقافی بودن رضایت اوقاف می بایست اعلام گردد.       5- در صورت مشاع بودن محل دقیق زمین (سهم سرمایه گذار مشخص باشد)
6- در صورت قرار گرفتن در انحصار ورثه سهم وارث کاملاً مشخص باشد و به صورت رسمی و قانونی اعلام گردد.       7- در صورت آستانه‌ای بودن می بایست اجاره خط جدید از آستان‌قدس با کاربری گردشگری ارایه گردد
 
-  شرایط کلی و عمومی زمین جهت احداث تأسیسات و طرح‌های گردشگری چه می باشد؟
1- متراژ می‌بایست متناسب با نوع تأسیسات مورد تقاضای سرمایه‌گذاری باشد
2- دسترسی مناسب داشته باشد
3- امکان تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز به ویژه تأمین آب مورد نیاز مورد تقاضا
4- قرار گرفتن زمین در محورها و موقعیت‌ها و مکان‌هایی که به لحاظ سرمایه‌گذاری از جوانب مختلف دارای توجیهات فنی و منطقی باشد.
5- عدم قرارگیری در جوار کاربری‌های مغایر نظیر پادگان‌های نظامی، بیمارستان‌ها، تعمیرگاه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و هرگونه کاربری‌ها و فعالیت‌هایی که به نوعی سنخیت با فعالیت گردشگری نداشته باشد.
6- نداشتن معارض
7- نداشتن محدودیت‌های قانونی همچون حریم راه، حریم و بستر رودخانه‌ها، حریم دکل‌های فشار قوی برق، حریم و عرصه آثار تاریخی و موارد مشابه
8- ترجیحاً انطباق با کاربری و ضوابط طرح‌های بالادستی
 
- حداقل متراژ زمین جهت احداث تأسیسات گردشگری چه متراژی می باشد؟
- مهمانپذیر 200 مترمربع      - هتل 300 مترمربع      - هتل آپارتمان 300 مترمربع      - سفره‌خانه‌های سنتی 300 مترمربع      - مجموعه ‌های گردشگری 5000 مترمربع
طرح های چند عملکردی و کلان گردشگری بستگی به موقعیت مکانی، شرایط و نوع طرح  و در صورت عدم مغایرت با ضوابط طرح‌های بالادست حداقل از یک هکتار به بالا
 
- آیا می توان ساختمان های مختلف (نیمه ساخت و یا تمام ساخت) را تبدیل به هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، سفره خانه سنتی و یا هرگونه تأسیسات گردشگری نمود؟
چنانچه ساختمان مورد نظر، موقعیت (زمین) آن واجد شرایطی که در ردیف 9 در مورد شرایط کلی زمین آورده شده را دارا باشد در صورت داشتن استانداردهای مربوطه و حداقل های مورد نیاز جهت ارائه خدمات و سایر شرایط با طی فرآیندهای اداری و قانونی قابلیت بررسی به عنوان تبدیل به تأسیسات گردشگری را دارا می باشد.
 
- آیا تأسیسات گردشگری به لحاظ اجرا و ابعاد کیفی و کمی ضوابط و شرایط خاصی دارند و یا اینکه با اختیار سرمایه گذار و یا اعمال نظرات سرمایه گذار اجرا می شود؟ 
تأسیسات گردشگری دارای ضوابط و استانداردهایی در متراژ، تعداد فضاها و نوع خدمات می باشد همچنین جدا از این موضوع می بایست نوع کاربری و فعالیت تأسیسات مورد نظر متقاضی با ضوابط طرح بالادست به لحاظ کاربری، سطح اشغال و تراکم، انطباق داشته باشد. بدیهی است پس از رعایت مراتب مذکور سرمایه گذار می تواند دیدگاه ها و سلایق خود را به ویژه در زمان طراحی و تهیه نقشه های معماری و یا نوع فعالیت در تأسیسات مورد نظر خود را به مشاور اعلام و مشاور آنها را در طرح و یا فعالیت لحاظ نماید.
 
- نوع کاربری، متراژ زیربنا، تعداد طبقات، حجم سرمایه گذاری چگونه مشخص می شود؟
به طور کلی اراضی متقاضیان 2 دسته می باشند:
الف: اراضی که داخل محدوده خدمات شهری قرار دارند
ب: اراضی که در حریم شهرها و یا خارج از محدوده شهری قرار دارند.
ضوابط و شرایط حاکم بر هر یک از موقعیت های ذکر شده متفاوت است و شرایط زمین تابع ضوابط طرح های جامع و تفصیلی بالادست می باشد و زمین بسته به موقعیت داخل محدوده یا خارج محدوده، نوع کاربری اعم از زراعی، باغی، خدماتی، تجاری، مسکونی و... مشخص می شود. همچنین چنانچه در محدوده (عرصه) یا حریم آثار تاریخی واقع باشد نیز تعداد طبقات، زیربنا، سطح اشغال و سایر موارد از جمله کاربری متفاوت بوده و چنانچه زمین در حریم خارج محدوده شهری باشد و کاربری زراعی و باغی یا مرتع و منابع طبیعی باشد توسط کمیسیون ماده(1) تبصره(1) سازمان جهاد کشاورزی تعیین تکلیف می گردد و زمین داخل محدوده شهری توسط کمیسیون ماده (5) کاربری و سطح اشغال و تراکم آن تعیین می شود و در اراضی که در حریم و خارج از محدوده قرار دارند ضوابط طرح بالادست میزان بارگزاری و تراکم را مشخص می کند و تعیین تکلیف و تصمیم گیری آن در کارگروه امور زیربنایی معمول می گردد و حجم سرمایه گذاری بسته به نوع طرح و مصالح و تجهیزات مورد نیاز قابل محاسبه می باشد.
 
- آیا می توان از یک مجوز اخذ شده برای زمینی، در مکان‌هایی دیگر استفاده کرد به طور مثال برای زمینی در خیابان A به مساحت 1000 متر برای ایجاد هتل اخذ موافقت اصولی گردیده به دلایلی ایجاد پروژه در این موقعیت امکان پذیر نیست همین مجوز را برای ساخت هتل به همان مساحت در خیابان B می خواهیم استفاده کنیم امکان این تغییر وجود دارد؟
خیر، صدور هر مجوزی با توجه به شرایط همان زمین صادر گردیده و امکان جابه جایی مجوز برای زمین با موقعیت دیگر امکان‌پذیر نمی باشد.
 
- آیا می توان مجوزها و موافقت اصولی و زمینی که برای آن موافقت و مجوز گرفته شده را خرید و فروش و یا اجاره داد؟
چنانچه مجوز بر روی اراضی ملی و دولتی اخذ شده باشد، هرگونه خرید و فروش و یا واگذاری غیرقانونی و خلاف می باشد اما در صورتی که مجوز برروی زمین با مالکیت شخصی و مستثنیات باشد در صورتی که مالک و یا سرمایه‌گذار دارای مجوز رسمی از سوی سازمان بوده و قبلاً مجوز ساخت را گرفته باشد می تواند با اعلام رسمی به سازمان، اقدام به فروش و یا اجاره ملک نماید و این در صورتی است که خریدار و یا اجاره کننده حتماً به معاونت سرمایه‌گذاری مراجعه و از شرایط و قوانین آگاه و اعلام رسمی سازمان اقدام نمایند در غیر اینصورت هرگونه اشکال در اجرای پروژه به عهده طرفین بوده و سازمان صرفاً سرمایه‌گذار دارای مجوز را مورد خطاب قرارمی دهد. 
 
- برای صدور مجوز و موافقت اصولی تأسیسات گردشگری از چه دستگاه‌هایی استعلام می گردد؟
اخذ استعلام بستگی به موقعیت زمین دارد که به شرح ذیل بین می گردد:
الف: زمین داخل محدوده خدمات شهری:
1- شهرداری     2- معاونت میراث فرهنگی     3- اوقاف     4- آستان قدس رضوی     5- محیط زیست (در صورت اینکه پروژه مقیاس کلان باشد و یا تأثیرات زیست محیطی قابل توجه داشته باشد)
ب: زمین داخل حریم و خارج از محدوده قانونی:
1- شهرداری     2- میراث فرهنگی     3- اداره‌کل راه و شهرسازی     4- جهاد کشاورزی     5- شرکت آب منطقه‌ای     6- آب و فاضلاب استان     7- مخابرات استان     8- حفاظت محیط زیست استان      9- شرکت ملی گاز استان     10- پدافند غیرعامل  
11- حمل و نقل و پایانه‌ها      12- شرکت برق     13- شرکت خطوط لوله و مخابرات شمال شرق      14- اداره منابع طبیعی و آبخیزداری      15- آستان قدس
 
- قوانین حمایتی سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری در خصوص احداث تأسیسات گردشگری شامل چه مواردی می باشد؟
قوانین حمایتی به شرح ذیل می باشد:
1- احتساب هزینه مصرف انرژی شامل آب، برق و گاز با تعرفه صنعتی
2- تغییر کاربری اراضی خارج از محدوده شهرها و حریم به گردشگری به صورت رایگان
3- بخشیدگی مالیاتی تا 50%
4- تأمین 50% از هزینه مرمت ابنیه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی به صورت بلاعوض (در صورتی که متقاضی بنای تاریخی از جمله خانه تاریخی و ... را در نظر داشته باشد به عنوان بهره‌برداری گردشگری مرمت و احیا نماید.)
 
- آیا می توان بدون اخذ مجوز از سازمان پروژه ای را اجرا کرد؟
خیر، صدور مجوز فرآیندی دارد که می‌بایست و الزامی است که متقاضی سرمایه‌گذاری آن فرآیند را طی نماید چرا که برای یک زمین ابتدا استعلام صادر می‌گردد و باید پاسخ استعلام‌ها بلامانع بودن اجرای پروژه را تأیید نماید و همچنین ضوابط  و استانداردهای فنی تأسیسات گردشگری که می بایست به تأیید سازمان برسد. لذا در صورت عدم اخذ موافقت سازمان مسئولت امر متوجه سرمایه‌گذار خواهد بود و سازمان هیچ گونه تعهدی نسبت به این گونه پروژه‌ها نخواهد داشت.
 
- برای تشکیل پرونده و ثبت تقاضا به کجا مراجعه کنیم؟
جهت تشکیل پرونده به ادارات و نمایندگی های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان‌ها در سطح استان خراسان رضوی مراجعه نمایید.
 
- برای اخذ موافقت اصولی برای یک طرح از چه مراجعی می بایست مصوبه اخذ نمود؟
هر طرح بسته به موقعیت و مقیاس آن مراجع اخذ مصوبه آن متفاوت است اما به طور کلی در یک تقسیم بندی طرح‌های کوچک مقیاس داخل محدوده شهری نیاز به اخذ مصوبه کمیته فنی معاونت سرمایه‌گذاری دارند در صورتی که کاربری زمین غیر از گردشگری باشد نیاز به اخذ مصوبه کمیسیون ماده 100 نیز ضروری است. درخصوص طرح‌های دیگر (غیر از طرح‌های کوچک مقیاس) در محدوده حریم و خارج از محدوده شهرها اخذ مصوبه به کارگروه گردشگری، کارگروه امور زیربنایی، کمیسیون ماده(1) تبصره(1) سازمان جهاد کشاورزی و مصوبه ارزیابی زیست محیطی سازمان محیط زیست (در صورت مشمول ارزیابی شدن) کمیته ارزیابی توان سنجی سرمایه‌گذاری (درخصوص پروژه‌های مقیاس متوسط به بالا) پروژه های مقیاس کلان داخل محدوده شهرها نیز به تشخیص سازمان طی مراحل کارگروه امور زیربنایی و کارگروه امور گردشگری را می بایست طی نماید. لازم به توضیح است تشخیص مقیاس طرح‌ها و پروژه‌ها با سازمان است. 
 
- در چه صورت پرونده مختومه می گردد؟
1- عدم تأیید محل اجرای زمین به هر دلیل
2- عدم موافقت سایر دستگاه‌ها با استعلام‌های مربوطه
3- عدم مراجعه و پیگیری متقاضی پس از مهلت‌های قانونی مشخص شده
4- انصراف شخصی
5- محرز شدن تخلف و یا جعل اسناد و مدارک
6- عدم تأیید توان سرمایه‌گذاری توسط کمیته ارزیابی توان سنجی سرمایه‌گذاری
 
- توان‌سنجی سرمایه گذاری برای چه طرح و پروژه های الزامی است؟
     توان‌سنجی سرمایه‌گذاری جزو فرآیندهای مصوب سرمایه‌گذاری است، کلیه پروژه‌هایی که با حجم سرمایه‌گذاری چهل میلیارد ریال به بالا به تشخیص سازمان و کلیه پروژه‌هایی که زمین دولتی با هر حجم سرمایه‌گذاری دریافت می نمایند مورد ارزیابی و توان‌سنجی سرمایه‌گذاری توسط کمیته ارزیابی توان سنجی سرمایه‌گذاری قرار می گیرند.
 
- آیا قبل از تصویب طرح (در طی مراحل اخذ مجوز) می توانیم اقدام به ساخت و ساز نماییم؟
خیر، قبل از تصویب نهایی و ابلاغ نقشه‌ها و طرح توسط مراجع ذیربط هرگونه عملیات اجرایی در بستر طرح شامل آماده سازی، تسطیح، خاک‌برداری، خاک‌ریزی و ساخت و ساز ممنوع می باشد.
 
- آیا قبل از تصویب طرح (در طی مراحل اخذ مجوز) می توانیم در خصوص پروژه تبلیغات، فروش سهام، پذیره نویسی و ... داشته باشیم؟
خیر، قبل از تصویب نهایی و ابلاغ نقشه‌ها و طرح توسط مراجع ذیربط هرگونه تبلیغات، اطلاع رسانی، فروش سهام و پذیره‌نویسی و... ممنوع می باشد و در صورت مشاهده سازمان می تواند از طریق مراجع به دستگاه قضایی با متخلف برخورد نماید. بدیهی است پس از تصویب نهایی طرح تبلیغات پروژه بلامانع بوده و در خصوص فروش سهام و پذیره نویسی و ... می بایست برنامه مربوط به سازمان از سوی سرمایه گذار ارائه گردیده و سازمان برنامه مذکور را در قالب کمیته ای متشکل از دستگاه‌های ذیربط بررسی و تأیید نماید.
 
- آیا در حریم آثار تاریخی می توان تأسیسات گردشگری احداث نمود؟
احداث تأسیسات گردشگری در حریم آثار تاریخی صرفاً مشروط به رعایت ضوابط حریم اثر تاریخی می باشد که از سوی معاونت میراث فرهنگی اعلام می گردد.
 
- آیا برای ایجاد سفره خانه سنتی می توان ملک (بنا) اجاره‌ای معرفی نمود؟
در صورتی که ملک اجاره ای به لحاظ مساحت و ابعاد فنی و موقعیت مکانی و دسترسی مناسب باشد مشروط به اینکه اجاره نامه رسمی به مدت حداقل 3 سال ارائه گردد، مکان مذکور را می توان به عنوان سفره خانه سنتی ایجاد نمود.
 
- آیا می توان از شهرداری مجوز ایجاد تأسیسات گردشگری دریافت نمود؟
خیر، به استناد قوانین جاری صدور مجوز تأسیسات گردشگری صرفاً با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که سازمان در زمین‌هایی که طبق طرح تفصیلی کاربری مجاز را داراست (کاربری تأسیسات گردشگری) و یا تغییر کاربری آن در مراجع قانونی انجام گرفته بر اساس فرآیند تعریف شده بعد از صدور موافقت اصولی توسط سازمان، شهرداری نسبت به صدور پروانه اقدام خواهد نمود و هرگونه دریافت مجوز ایجاد تأسیسات گردشگری چه از جانب شهرداری یا هر دستگاه اداری دیگر جز سازمان میراث فرهنگی باشد غیر قانونی است.
 
- اعتبار موافقت اصولی صادر شده برای تأسیسات گردشگری چه مدت می باشد و چند بار این موافقت قابل تمدید است.
موافقت اصولی دارای مهلت 6 ماهه است. این مهلت حداکثر 3 مرتبه در صورت موافقت سازمان قابل تمدید است.
 
- آبا برای احداث تأسیسات گردشگری تسهیلات و وام بانکی تعلق می گیرد؟
بله- در صورت داشتن شرایط لازم و وجود اعتبار؛ تسهیلات و وام بانکی به تأسیسات گردشگری تعلق می گیرد. اما لازم به توضیح است باتوجه به حجم گسترده تقاضا و محدودیت منابع اعتباری همانطور که در برگ موافقت اصولی قید گردیده، سازمان هیچ تعهدی برای پرداخت تسهیلات به متقاضی ندارد.

- آیا پرداخت تسهیلات به ما تعلق میگیرد ؟در صورت تعلق، یارانه و سودش چقدر است؟چند سال باید پرداخت کنیم؟
پرداخت تسهیلات منوط به اخذ و دارا بودن  مجوز (شامل موافقت اصولی, مجوز ایجاد، پروانه بهره برداری) می باشد.
یارانه و سود بر اساس تفاهم نامه منعقده با موسسه مالی و اعتباری که در حال حاضر برای پروژهای جدید، تکمیل و توسعه ۱۵درصد، مناطق کم برخوردار و مرزی ۱۳درصد، سرمایه درگردش راسی یکساله و ۱۷درصد.(منابع صندوق توسعه ملی)
  • با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰درصد برای پروژه های در حال ساخت.
  • منابع محدود و در صورت انعقاد تفاهم نامه های بانکی
  • در صورت تخصیص و  ابلاغ منابع تسهیلاتی جدید.
  • توجه داشته باشید که پرداخت تسهیلات به دو شکل است، یکی قرارداد مشارکت، دیگری فروش اقساطی.

- تسهیلات بخش گردشگری و شرایط آن چیست؟
تسهیلات از منابع صندوق توسعه و تسهیلات تبصره ای سهم استان
منابع صندوق توسعه: دارای ۲ سال دوره مشارکت و تنفس و ۵ سال بازپرداخت با سود ۱۴ درصد می باشد. این منابع برای طرح های کلان و ملی در سطح استان ها می باشد که پس از تایید کمیته استانی به وزارت متبوع جهت معرفی به بانک ارسال می گردد.
منابع تبصره ای سهم استان: دارای ۲ سال دوره مشارکت و تنفس و ۵ سال بازپرداخت با سود ۱۴ درصد (تلفیق منابع بانک و منابع بخش گردشگری) می باشد. این منابع برای طرح های خرد در سطح استان پس از تایید دبیرخانه کمیته اعتباری استان به بانک معرفی می گردد.
ضمنا این موضوعات مرتبط به سال قبل می باشد و شرایط جدید تا این لحظه ابلاغ نگردیده است. چون ممکن است شرایط بانک و نرخ سودها تغییر کند.

 
- آیا تسهیلات به خرید زمین و ملک واحد گردشگری تعلق می گیرد؟
خیر. تسهیلات گردشگری به خرید زمین و ملک، تأمین انشعابات و هزینه پروانه ساختمانی را شامل نمی گردد.
 
- تسهیلات گردشگری شامل چه مراحلی از ساخت می شود؟
احداث بنا، توسعه بنا، بهسازی، مرمت و تجهیز تأسیسات گردشگری را شامل می گردد.
 
- تسهیلات و وام که برای تأسیسات گردشگری با معرفی سازمان پرداخت می شود چه تفاوتی با سایر تسهیلات دارد؟
در صورت وجود اعتبار با تأیید کمیته اعتباری استان و داشتن شرایط لازم به تشخیص کمیته مذکور به این تسهیلات یارانه تعلق می گیرد.
 
- نرخ یارانه ای که به تسهیلات تعلق می گیرد چه مقدار است؟
نرخ یارانه از 4 % تا 8% است که میزان تعیین نرخ یارانه با توجه به نوع تسهیلات درخواستی و تشخیص سازمان متبوع می باشد.
 
- آیا پرداخت یارانه حتماً به تسهیلات دریافتی تعلق می گیرد؟
پرداخت یارانه از سوی سازمان الزامی نمی باشد. با توجه به محدودیت منابع اعتباری و از سوی دیگر حجم زیاد متقاضیان، در صورت وجود اعتبار پس از تأیید کمیته اعتباری استان و تشخیص سازمان متبوع یارانه تعلق می گیرد.
 
- به چه تسهیلاتی یارانه تعلق می گیرد؟
به تسهیلات ثابت (شامل مشارکت مدنی، دوره تنفس و فروش اقساطی) یارانه تعلق گرفته و به تسهیلات سرمایه در گردش (رأسی) تعلق نمی گیرد.
 
- از کدام بانک ها می توان تسهیلات دریافت نمود؟
از تمامی بانک‌های خصوصی و دولتی (بجز مؤسسات مالی– اعتباری) می توان از محل منابع داخلی درخواست تسهیلات نمود و برای تسهیلات صندوق توسعه ملی به بانک‌هایی که برای گردشگری در هر سال تعیین می گردد معرفی می شوند. 
 
-  پرداخت تسهیلات بعد از ارائه تقاضا و تشکیل پرونده از چه طریقی انجام می گیرد؟
معرفی پروژه‌ها جهت اخذ تسهیلات به بانک‌های عامل به 2 طریق انجام می پذیرد:
1- معرفی به دبیرخانه کارگروه اشتغال سرمایه‌گذاری استان، که پس از معرفی از طریق اداره‌کل به دبیرخانه کارگروه اشتغال طرح و تقاضا در کارگروه مذکور مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تصویب به بانک عامل معرفی می گردد.
2- معرفی به معاونت برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان متبوع، این رویه پس از تأیید کمیته اعتباری استان، طرح و تقاضا به معاونت سرمایه‌گذاری ارسال و پس از بررسی و در صورت تأیید به بانک عامل معرفی می گردد.
 
- برای تشکیل پرونده دریافت تسهیلات بانکی چه مدارکی لازم است و چه اقداماتی باید انجام داد؟
توضیح این پرسش در سایت اداره کل به آدرس Razavi-chto.ir در قسمت منوی تسهیلات تأسیسات گردشگری به طور جامع آورده شده است.
 
- چگونه می توانم تسهیلات صنایع دستی را دریافت کنم؟
برای اخذ تسهیلات حمایتی در گام نخست لازم است که متقاضی یکی از مجوزهای فعالیت در حوزه صنایع دستی را داشته باشد؛ در این صورت، برای ثبت درخواست تسهیلات از طریق سامانه my.mcth.ir اقدام نموده و طرح توجیهی وی پس از بررسی، تایید و اخذ مصوبه  شورای برنامه ریزی و توسعه استان، برای تشکیل پرونده و شروع فرآیند تسهیلات به بانک عامل ارجاع خواهد شد.

- چطور می توانم بیمه شغلی داشته باشم؟
مطابق دستورالعمل های موجود، مبادی ورود برای بهره مندی از مزایای بیمه شغلی از طریق مجوز فعالیت صنایع دستی دو نوع است:
بیمه اجتماعی قالیبافان و شاغلان صنایع دستی شناسه دار: بدین منظور لازم است متقاضی علاوه بر مجوز پروانه تولید کارگاهی انفرادی و یا کارت صنعتگری صنایع دستی معتبر (دارای تاریخ اعتبار روز)، دارای گواهی مهارت فنی و حرفه ای در همان رشته فعالیت نیز باشد؛ در این صورت با در دست داشتن مدارک، پس از مراجعه به ادارات میراث فرهنگی مستقر در شهرستانها، نسبت به تکمیل فرم مشخصات اقدام و در لیست انتظار قرار می گیرد تا در صورت ابلاغ سهمیه از سوی وزارت متبوع و طی مراحل لازم، به شعب تامین اجتماعی سطح استان معرفی گردد.
بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر: متقاضی با داشتن یکی از انواع مجوزهای صنایع دستی و یا مجوز فعالیت مشاغل خانگی در شاخه صنایع دستی، با در دست داشتن مدارک، پس از مراجعه به اداره میراث فرهنگی شهرستان و دریافت معرفی نامه کتبی، به شعبه یا کارگزاری صندوق بیمه شهرستان مراجعه و اقدام به تشکیل پرونده خواهد نمود.

برای دریافت مجوز صنایع دستی چه اقدامی باید انجام دهم؟
متقاضی در صورت فعالیت در یکی از رشته های مصوب صنایع دستی (پورتال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان/ بخش معاونت صنایع دستی/ فهرست رشته های مصوب صنایع دستی) با مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کشور: mojavez.ir نسبت به ثبت درخواست مجوز اقدام نموده و پس از بررسی مدارک و بازدید از محل فعالیت توسط کارشناس مربوطه، در صورت تایید، مجوز صادر می شود و متقاضی از طریق کارپوشه شخصی خود در درگاه ملی، می تواند فایل مجوز صادر شده را دریافت نماید.
لازم به ذکر است متقاضیانی که قبلاً مجوز داشته و به دلیل اتمام اعتبار نیاز به تمدید مجوز دارند از طریق سامانه تخصصی وزارت متبوع به آدرس: egov.mcth.ir اقدام به ثبت درخواست نمایند.
 
- استفاده از كتابخانه و آرشيو به چه نحوي است؟
دانشجويان و كاركنان ادارات و سازمان‌هاي دولتي با ارائه معرفي نامه از دانشگاه و محل كار مربوطه و كارت شناسايي معتبر و مجاز به استفاده از منابع كتابخانه و مركز اسناد مي باشند. ارائه تقاضاي كتبي و كارت ملي براي اشخاصي كه بطور آزاد علاقمند به استفاده از منابع اين كتابخانه مي باشند الزامي است. کتابخانه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی می باشد.

 
تاریخ بروزرسانی: 13 تیر 1403