حسین رضایی امروز پنجشنبه هفتم مهر ماه ۱۴۰۱ در گفت و گو با میراثآریا با بیان این مطلب افزود: «جمعیت خدمتگزار زائران پیاده از نخستین گروههای مردمی است که احساس تکلیف کرده و در سال ۱۳۸۱ با شش ایستگاه در محورهای قوچان و نیشابور فعالیت را آغاز کرد.»
سخنگوی جمعیت زائران پیاده امام رضا(ع) ادامه داد: «در نخستین سال خدمترسانی به زائران ۲۲ هزار نفر زائرپیاده را با ۶ موضوع از جمله اسکان، درمان و رفاهی و ... خدمترسانی کردیم که اکنون موضوعات خدمترسانی به ۱۲ موضوع افزایش پیدا کرده است.»
او تصریح کرد: «با توسعه افزایش خدمترسانی با همت و همیاری مردم در ۸۹۰ کیلومتر مسیر جادهای منتهی به مشهد جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) سرویسدهی انجام میدهد.»
رضایی با بیان این که ۳۲۰ ایستگاه در طول مسیر جادههای خراسان رضوی برای خدمتگزاری ایجاد شده است، افزود: «علاوه بر این ایستگاههای خدمترسانی که در جادههای خراسان رضوی برپا شده است، ۴۵ ایستگاه خدمترسانی به زائران پیاده در استان خراسان شمالی تا محدوده جنگل گلستان برپا شده و در استان خراسان جنوبی نیز ۳۵ ایستگاه برپا شده و با سه موضوع خدمات رفاهی، درمانی و اسکان خدمترسانی میشود.»
او گفت: «همه این ایستگاهها توسط هیئتهای مذهبی، خیرین و اهالی شهرها و روستاهای در مسیر ایجاد و برپا شده است.»
سخنگوی جمعیت زائران پیاده امام رضا(ع) تصریح کرد: «مردم در حد توان در ایستگاهها از زائران پیاده استقبال میکنند و مهمترین پشتیبان خدمترسانی به زائران پیاده هستند.»
رضایی افزود: «البته در حوزههای درمان و امنیت که حاکمیتی است از ظرفیت دستگاههای دولتی استفاده کردهایم.»
او یادآور شد: « در حوزه درمان از ظرفیت دانشگاههای علوم پزشکی، جمعیت هلال احمر، پزشکان بدون مرز، جامعه پزشکی، بسیج جامعه پزشکی، بسیج جامعه پرستاری، بیمارستانهای خیریه و تامین اجتماعی، داوطلبان جمعیت هلال احمر و همچنین از امکانات درمانی نیروهای نظامی و انتظامی استفاده کردیم.»
سخنگوی جمعیت زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: «در حوزه خدمات امنیتی و ایمنی نیز با همکاری پلیس راه، نیروی انتظامی، بسیج وسایر دستگاههای مرتبط خدمترسانی انجام شد.»
او با اشاره به اقدامات انجام شده برای اسکان زائران پیاده در مشهد اظهار کرد: «اسکان برای ۱۳۰ هزار زائر پیاده در ۲۶۶ مرکز اسکان پیشبینی شد که حدود ۱۰۰ هزار نفر از این ظرفیت تکمیل شد.»
رضایی تصریح کرد: «در زمینه اسکان از اقدامات خوب و مدیریت اسکان ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی، ادارهکل آموزش و پرورش استان، اداره کل ورزش و جوانان، هیئتهای مذهبی، اوقاف و امور خیریه و آستان قدس رضوی استفاده کردیم.»
او با اشاره به اقدامات جمعیت خدمتگزار زائرپیاده قبل از آغاز پیادهروی در مسرهای منتهی به مشهد اظهار کرد: «برای خدمتگزاران زائران پیاده قبل از حرکت، ۴ همایش و دوره آموزشی در حوزه امنیتی، درمانی، ایستگاه صلواتی و مدیران کاروانها برگزار و دستاندرکاران به صورت کامل توجیه میشوند.»
سخنگوی جمعیت زائران پیاده امام رضا(ع) تصریح کرد: «برای افزایش ایمنی زائران در مسیر تردد با همکاری راهداری و حمل و نقل جادهای جلیقههای فسفری در اختیار آنها قرار داده میشود.»
او به مردمی بودن و مشارکت مردم برای تامین هزینههای خدمتگزاری به زائران اظهار کرد: «در حوزه مشارکتها علاوه بر مردم شریف مشهد و ایران، شیعیانی از کشورهای آمریکا و لبنان برای تامین خدمات رفاهی زائران پیاده کمک میکنند و سال آینده دو ایستگاه را شیعیان لبنانی و آمریکایی برپا خواهند کرد.»
او به برنامههای فرهنگی انجام شده از سوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: ۱۵ هزار تمثال شهدای دفاع مقدس، شهدای حریم حرم، شهدای انقلاب اسلامی و شهدای امنیت به کاروانهای پیاده دادیم که به نیابت از شهدا طی مسیر کنند.»
رضایی یادآور شد: «امسال پنج موکب بزرگ از استانهای لرستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و تهران خدمات آنها از اربعین در عراق تا پایان دهه آخر صفر در مشهد استمرار داشت و موکبها برای خدمترسانی به زائران پیاده از عراق به مشهد آمدند.»
سخنگوی جمعیت زائران پیاده امام رضا(ع) با اشاره به اهمیت احیای جادهای که حضرت رضا(ع) از آن به مشهد مشرف شدهاند اشاره کرد و گفت: «اگر این جاده زیارت احیا شود ما هم میتوانیم بهرهبرداری فرهنگی را انجام دهیم چون زائران جا پای قدوم مبارک حضرت میگذارند، همچنین مسیر حرکت حضرت رضا(ع) طبیعت و فضای مناسبی برای حرکت کاروانهای زائران پیاده را دارد.»
او یادآور شد: «با همراهی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استان حدود ۳۰ کیلومتر مسیر اختصاصی برای زائران پیاده از مسیر جاده نیشابور به مشهد ایجاد شده که مسیر بسیار خوبی است و به زائران پیاده نیز کمک زیادی کرده است.»
رضایی تاکید کرد: «خوشحالیم که در سالهای اولیه خیلی تنها بودیم ولی از زمانی که احساس تکلیف برای مدیران عالی رتبه استان ایجاد شد و فضای خدمتگزاری در تشکیلاتی مانند ستاد خدمات سفر تعریف شد که به نظرم همگرایی خوبی ایجاد شد.»