به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی شهناز رمارم، در نشست هماندیشی فعالان و اثرگذاران اقتصادی در صنعت و گردشگری در محل تالار سپید، اظهار کرد: مشهد باید هویت داشته باشد و نقش مذهبی مشهد در کتابها نیز وجود دارد و نام گذاری شهر مشهد الرضا(س) هویت آن را نمایان میکند.
وی افزود: به طور کلی در هرکشوری که توریستی وارد میشود به طور میانگین 1700 دلار هزینه میکنند. میانگین هزینه توریستها در مشهد که عموما شیعی هستند و از کشورهای حوزه خلیج فارس، اعراب و شیعیان را شامل میشود، در سال 2017 چیزی حدود 210 دلار است. چرا این رقم در شهر مشهد به سقف میانگین نمیرسد؟
عضو شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در دهه 60 میلادی بندری متروکه در خلیج فارس به نام دبی وجود داشت که در سال 2017 به عنوان اولین شهر گردشگرپذیر دنیا انتخاب شد و رتبه آن از پاریس و نیویروک نیز بالاتر است.
رمارم بیان کرد: درآمد این شهر از صنعت گردشگری چیزی حدود 30 میلیارد دلار است در صورتی که در این شهر هیچ اثر جهانی ثبت نشده و ویژگی طبیعی خاصی نیز ندارد همچنین هشت ماه امکان زندگی در این شهر بسیار سخت است. یعنی در چهار ماه از سال میتواند چنین گردشگری را جذب کند.
وی اضافه کرد: علت این موفقیت، این است که مدیریت گردشگری و منابع انسانی و مدیریت اقتصادی آن شهر به معنای واقعی به بخش خصوصی واگذار شده و دولت در چگونگی سرمایه گذاری آن دخالتی ندارد.
عضو شورا اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ما برای اهداف توسعه ملی و گردشگری تا سال 1400 نیازمند افزایش 400 هتل چهار و پنج ستاره را به مجموعه هتلهای فعلی خود اضافه کنیم و تا سال 96 موفق به افزایش 30 هتل شدهایم.
رمارم گفت: درآمد گردشگری در مشهد در سال 2017 چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده است طبیعی است که اگر برنامهریزی دقیقی برای جذب گردشگر صورت نگیرد، شاهد رشد قارچی موسسات مالی و اعتباری در مشهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: چه اشکالی دارد که از انواع گردشگریهایی که در سراسر دنیا وجود دارد، به گردشگری مذهبی در مشهد اضافه کنیم؟ چه اشکالی دارد که مدت زمان اقامت در مشهد را از 3.5 روز به 10 روز افزایش دهیم؟ چند سرمایهگذار را معرفی کنم که هنوز نتوانستهاند از کمیسیون ماده 5 تغییر کاربردی داده یا سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی را رها کرده و از مشهد رفتهاند؟
عضو شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: هدف ما از ایجاد زیرساخت برای استفاده از دیگر انواع گردشگری، تقویت گردشگری مذهبی است که مسلما نیاز ه تقویت هم دارد.