ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی به استناد تصویب نامه مورخ 1392/10/22 هیئت وزیران تشکیل شده است. در این ارتباط در ذیل مفاد این تصویب نامه جهت آگاهی مخاطبان گرامی آورده شده است:

تصویب نامه ستاد هماهنگی خدمات سفر هیات وزیران

هئیت وزیران در جلسه مورخ 22/10/1392 بنا به پیشنهاد شماره 775/92210 مورخ 18/10/1392 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
1- به منظور توسعه گردشگری داخلی و ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات مناسب برای رفاه حال مسافران و گردشگران، سیاست گذاری، برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت بر انجام فعالیت های سفر، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مرکب از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت دادگستری، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با شرح وظایف زیر در چارچوب قوانین مربوط تشکیل می شود:
 
الف) سیاست‌گذاری، برنامه ریزی، ساماندهی و نظارت بر خدمات سفر در سطح کشور
ب) استفاده از توانمندی، ظرفیت‌ها و امکانات دستگاه‌های مرتبط با امر سفر به منظور ارائه خدمات بهینه به مسافران
ج) بررسی و تدوین راهکارهای مناسب ارائه خدمات و تسهیلات به گردشگران از سوی دستگاه‌های ذیربط
د) بررسی معضلات و مشکلات مربوط به سفر و ارائه راهکار قانونی در جهت رفع آن‌ها
هـ) بررسی و ارائه طرح‌های مرتبط با توسعه تسهیلات گردشگری در کشور
و) برنامه ریزی و توزیع سفر به مناطق کمتر شناخته شده
ز) مدیریت یکپارچه ابعاد فرهنگی، اطلاع رسانی و تبلیغات سفر
ح) شناسایی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش خصوصی در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران
ط) نظارت بر حسن انجام وظایف دستگاه‌های دولتی ذیربط در امور خدمات‌رسانی به مسافران
ی) تقویت بنیان‌های فرهنگی (تنوع فرهنگی، آداب، سنن، رسوم، آیین‌ها) از طریق اشاعه فرهنگ سفر
ک) پیش بینی، تامین و هدایت منابع مالی و اعتبارات تخصیص یافته در راستای ارائه خدمات مطلوب به مسافران
ل) تهیه شاخص‌های آماری مسافرت در کشور و تهیه گزارش ادواری از اقدامات ستاد

 
تبصره 1- دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی در سطح معاون در این ستاد حضور خواهند داشت.
تبصره 2- سازمان‌های وابسته به دستگاه های عضو ستاد مرکزی در صورت ضرورت حضور، در سطح رئیس سازمان مربوط شرکت می کنند. فهرست این سازمان‌ها در اولین جلسه ستاد مرکزی تعیین و ابلاغ می شود.
تبصره 3- ریاست ستاد مرکزی بر عهده معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد.
تبصره 4- کانون‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی و تخصصی گردشگری با انتخاب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ستاد مرکزی و ستاد اجرایی استان ها حضور خواهند داشت.

2- دستگاه ها و نهادهای اجرایی موظفند در چارچوب وظایف خود و با رعایت قوانین و مقررات مربوط بر اساس مصوبات ستاد اقدام نمایند.

3- به منظور اجرای مصوبات ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در سطح استان‌ها، ستاد اجرایی خدمات سفر در هر استان مرکب از استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، روسای واحدهای وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، دادگستری، راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی هر استان، فرمانده نیروی انتظامی استان، مدیر‌کل صدا و سیمای استان، رئیس پلیس راهنمائی و رانندگی استان، شهردار مرکز استان و مدیرعامل سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان با شرح وظایف زیر در چارچوب قوانین مربوط تشکیل می شود.
 
الف – برنامه ریزی منطقه ای به منظور ارائه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران
ب – اجرای سیاست‌های کلی و برنامه های ابلاغی ستاد مرکزی
ج- اتخاذ رویه ها و روش های نوین تسهیل کننده خدمات به گردشگران و مسافران در سطح استان
د- ارائه پیشنهادهای کاربردی به ستاد مرکزی جهت بهبود روش ها و فرآیندهای اجرایی ستاد
هـ - استفاده از ظرفیته ای شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تقویت زیر ساخت‌های گردشگری استان
و – معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی های گردشگری استان به شیوه ها و مدل های نوین
ز- هماهنگی‌های اداری و پیشتیبانی مربوط به ستاد
ح- نظارت بر تاسیسات و موسسات گردشگری (واحدهای ارائه دهنده خدمات)
ط- نظارت بر سایر صنوف ارائه دهنده خدمات به مسافران و گردشگران
ی- تهیه، تدوین، و اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در سطح استان
ک – اطلاع‌رسانی، تبلیغات و راهنمایی مسافران و گردشگران
ل- ایجاد نظم، پاسخگویی مناسب برای گردشگران و مسافران
م – شناسایی نقاط قوت و ضعف نهادها  و فرصت ها و ارائه راهکارهای پیشنهادی به ستاد مرکزی
ن- استخراج و پردازش آمار و اطلاعات و ارائه گزارش ادواری شفاف و مستند

تبصره: ریاست ستاد استانی بر عهده استاندار و دبیری آن بر عهده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می باشد.

4- به منظور هماهنگی و پیگیری مصوبات ستاد مرکزی و ستاد اجرایی استان در شهرستان‌ها، ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان به ریاست فرماندار و با عضویت مدیران مناظر با اعضای ستاد اجرایی استان، در سطح شهرستان تشکیل می شود. وظایف ستاد اجرایی شهرستان نیز متناظر با وظایف ستاد اجرایی استان در محدوده هر شهرستان است.

تبصره: دبیرخانه ستاد اجرایی شهرستان در ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مستقر است.